menu
zoek

Nieuws Utrecht

Spelergedrag doorgronden door middel van data-analyse

maandag 10 februari 2025, 10:17 uur

Door spelerdata te analyseren begrijpen game ontwerpers beter wat spelers motiveert en hoe ze games ervaren.

Gamificatie is een belangrijke trend geworden. Steeds meer bedrijven passen game-elementen toe in hun producten en diensten om gebruikers te engageren. Denk aan strava voor hardlopers of duolingo om een taal te leren.

Om gamificatie succesvol toe te passen is het cruciaal om te begrijpen wat spelers drijft. Waarom spelen mensen games en welke elementen zorgen ervoor dat ze terugkomen? Data-analyse biedt hiervoor belangrijke inzichten.

Spelerdata verzamelen
Allereerst is het zaak om relevante spelerdata te verzamelen. Dit kan op verschillende manieren:
  • Game metrics zoals sessieduur bij Scori Pro, levels bereikt, missies voltooid etc.
  • Gebruikersfeedback via enquêtes en reviews
  • Observatie van spelergedrag in de game
  • Focusgroepen en playtesting
De verzamelde data moet vervolgens opgeschoond en geanalyseerd worden om bruikbare inzichten op te leveren.

Belangrijke metrics
Voor game ontwerpers zijn met name de volgende metrics interessant:
  • Retentie: Hoeveel spelers komen terug?
  • Sessieduur: Hoe lang spelen gebruikers gemiddeld?
  • Voortgang: Hoe ver komen spelers in de game?
  • Churn: Hoeveel spelers haken af?
  • Virality: Hoeveel nodigen vrienden uit of delen de game?
Deze metrics geven inzicht in hoe ‘sticky’ een game is en waar spelers vastlopen of afhaken.
Analytics dashboard Een analytics dashboard bundelt alle relevante spelerdata visueel en overzichtelijk. Game ontwerpers kunnen zo trends en patronen spotten.
MetricQ1 2025Q2 2025Q3 2025Q4 2025
DAU1.5001.8002.0002.200
WAU5.0006.0007.0008.000
Retentiedag 175%78%80%81%
Retentiedag 745%47%48%50%
Sessieduur12 min15 min16 min18 min
Levels voltooid33,544,2

Uit de data blijkt bijvoorbeeld dat de sessieduur en levels voltooid gestaag toenemen. De retentie verbetert, maar kan nog omhoog. Er valt dus nog wat te winnen.
A/B testen A/B testen is een effectieve manier om verschillende game varianten uit te proberen. Door bijvoorbeeld 20% van de spelers een iets andere interface, level structuur of beloningssysteem voor te schotelen meet je welke variant het beste presteert op basis van conversie, retentie en sessieduur. Dit stelt game ontwerpers in staat om data-gedreven keuzes te maken.

Spelers segmenteren
Niet alle spelers zijn gelijk. Door spelers op basis van data te segmenteren krijg je meer grip op verschillende doelgroepen:
  • Occasionele gamers: komen 1x per week
  • Regelmatige gamers: 3x per week
  • Power gamers: elke dag >2 uur
Voor elk segment kan de game anders geoptimaliseerd worden qua moeilijkheidsgraad, tutorials, beloningen etc. De kracht zit hem in personalisatie.

Eye tracking voor UX optimalisatie
Eye tracking technologie genereert waardevolle data over waar spelers naar kijken in games. Door een steekproef van gamers een eye tracker te laten dragen terwijl ze spelen, meet je precies waar visuele aandacht naartoe gaat. Dit kan helpen om de user experience te optimaliseren.
Bijvoorbeeld door knoppen en interface elementen te verplaatsen naar plekken waar spelers van nature al naar kijken. Of door storende elementen weg te halen die afleiden van de core gameplay. Ook tutorials en hints kunnen effectiever ontworpen worden op basis van eye tracking data. Je ziet precies waar spelers moeite mee hebben.
Kortom, eye tracking voegt een extra dimensie toe aan speleranalyse. Niet alleen wát spelers doen is relevant, maar ook waar ze naar kíjken. Dit helpt game ontwerpers om de ervaring visueel en ruimtelijk te optimaliseren.

Conclusie
Data-analyse biedt waardevolle inzichten in wat spelers drijft. Door metrics bij te houden, A/B testen uit te voeren en spelers te segmenteren kunnen games steeds verder geoptimaliseerd worden. De kunst is om enerzijds te meten en experimenteren, en anderzijds het plezier in het spel centraal te blijven stellen. Want uiteindelijk gaat het erom de intrinsieke motivatie van spelers aan te spreken. Data ondersteunt dit proces, maar vervangt nooit de creativiteit en visie van getalenteerde game ontwerpers.






Meer nieuws uit Utrecht

21 december 15:47Peter Bosz wil vervanger als Joey Veerman naar Fenerbahçe vertrekt
21 december 14:12PSV moet billenknijpen na rode kaart in Utrecht, maar verbreekt record
21 december 12:53LIVE eredivisie | PSV slaat toe: Perisic kopt Eindhovenaren op voorsprong tegen FC Utrecht
19 december 18:00FC Utrecht thuis in de beker tegen FC Twente
19 december 17:03Haller mist Afrika Cup door blessure
19 december 10:01Actievoerders staan met tractoren bij het provinciehuis
17 december 21:57FC Utrecht bekert verder door winst op TOP Oss: 'Niks weggegeven, maar hadden vaker moeten scoren'
17 december 17:00Livestream TOP Oss - FC Utrecht | Utrechters met voorsprong begonnen aan tweede helft
17 december 10:44De Juiste Tech Stack Kiezen voor je Webdevelopmentteam
16 december 15:28Pokertrucs die profs liever voor zichzelf houden
15 december 13:06Veel stickers geplakt en apparatuur weg: UU-pand beschadigd na pro-Palestijnse actie
13 december 12:14Universiteit Utrecht doet aangifte na bekladdingen en ingegooide ruiten
13 december 09:51Utrecht Basketball strijdend ten onder tegen profs Donar Groningen in bekercompetitie
12 december 18:05Provincie Utrecht opgelucht dat dreiging probleemwolf nu voorbij is
11 december 20:38Moedig FC Utrecht strijdend ten onder: Nottingham Forest slaat toe in slotfase
11 december 19:48LIVE Europa League | FC Utrecht in boeiend gevecht op jacht naar stunt tegen Nottingham Forest
11 december 18:12Geen verzakkingen op treinspoor tussen Amsterdam en Utrecht
10 december 07:09Eduard en Peter doen boekje open: krijgen ze extra betaald voor deelname aan Bureau Utrecht?
8 december 20:04LIVE Keuken Kampioen Divisie | Nummer 3 De Graafschap begonnen op bezoek bij Jong FC Utrecht
7 december 14:46Late tegengoal kost FC Utrecht voor tweede week op rij de zege: 'Ik vond FC Twente zeker niet beter'
RSS.